ReviewMe

23 March 2011

PUTERI AYU

Resepi ini saya perolehi daripada ayah mertua saya Ayahanda Ismail Bin Mohd Sham ketika kunjungan beliau & bonda ke teratak kami (tak ingat masa yg sebenarnya). Terima kasih abah...

Alhamdulillah berjaya juga saya membuat kuih ini dengan mengambil masa yang singkat untuk menyediakannya. Inilah hasilnya puteri ayu yang telah saya sediakan untuk jamuan di office sebelum saya cuti bersalin.




Bahan yang perlu disediakan juga amat mudah diperolehi..



BAHAN-BAHAN
  • 5 biji telur
  • 250 gm tepung naik sendiri
  • 300 gm gula
  • 2 sudu teh ovallate
  • 1 sudu teh baking powder
  • 250ml susu cair / santan
  • 2 sudu teh paste pandan
  • Pewarna hijau
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam & tepung ubi)

CARA-CARA
  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula & ovallate hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan pula susu cair / santan, tepung naik sendiri, baking powder, paste pandan dan pewarna hijau. Kacau hingga sebati.
  4. Gaulkan kelapa putih dengan sedikit garam dan tepung ubi. Kukus sebentar.
  5. Sapukan sedikit minyak pada acuan.
  6. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan & tekan2 sedikit untuk dimampatkan.
  7. Masukkan adunan. 
  8. Kukus lebih kurang 5 minit - 10 minit.

Regards,
Elly's Kitchen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...