ReviewMe

05 April 2011

KEK MOCHA KUKUS

Hari Jumaat lepas sempat gak saya buat kek ni setelah bahan2 tu dok tersimpan selama seminggu di peti azimat saya. Sebaik sahaja selesai makan tengah hari bersama anak-anak... saya pun mulalah keluarkan semua bahan-bahan untuk mencuba resepi baru ni. Anak-anak lah yang paling suka sebab diorang sibuk nak menolong.. masing-masing berebut nak buat itu ini...
Kek Mocha Kukus photo by Elly Salleh
BAHAN A
  • 250 gm mentega
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 cawan gula perang
  • 1 cawan susu cair
  • 1 sudu makan nescafe
  • 1/2 cawan susu manis

Kek Mocha Kukus photo by Elly Salleh
BAHAN B
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla

BAHAN C
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat

CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan kukusan.
  2. Campurkan semua Bahan A ke dalam periuk dan kacau di atas api yang sederhana sehingga sebati. Kemudian ketepikan.
  3. Dalam bekas berasingan, pukul Bahan B sehingga sebati.
  4. Ayakkan Bahan C dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam Bahan A. Kacau sebati.
  5. Masukkan campuran Bahan B dan kacau hingga sebati.
  6. Tuankan adunan ke dalam loyang / acuan bersesuaian.
  7. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak dengan api yang sederhana.
  8. Hiaskan dengan krim keju dan buah-buahan koktail.

Dan itulah hasilnya kek mocha kukus yang saya hasilkan (gambar di atas). Walaupun hiasan tak cantik (almaklumlah saya tak berapa pandai nak menghias) tapi rasanya cukup memuaskan hati.... keknya gebu dan sangat lembut... sedap!!!!


Regards,

Elly's Kitchen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...