ReviewMe

04 April 2011

KANGKUNG GORENG BELACAN

Semalam oleh kerana bibik takde di rumah (gie menghabiskan masa dengan maknya yang akan pulang ke Medan Jumaat ni)... saya pun masak yang simple-simple je untuk makan tengahari bersama suami dan anak-anak. Almaklumlah takde pembantu nak tolong sediakan bahan-bahan nak masak... jadi dengan kelam kabut nak layan Baby Riana lagi... saya capai je apa yang ada dalam peti azimat saya tu. Kebetulan dalam peti sejuk ada sayur kangkung yang saya beli di pasar malam di Kundang kelmarin. Apa lagi...jomlah kita masak pula sayur kangkung goreng belacan kegemaran roomate saya nie...
Kangkung Goreng Belacan photo by Elly Salleh
Bahan-bahan yang diperlukan:

BAHAN A
  • 1/2 kg kangkung
  • 2 sudu makan minyak masak
  • Garam secukup rasa

BAHAN B (Ditumbuk)
  • 2 biji cili merah
  • 10 biji cili padi
  • 1 inci belacan
  • 1 ulas bawang putih
  • 3 biji bawang merah

CARA MEMBUATNYA
  • Kangkung dipotong kecil dan dicuci bersih. Kemudian tuskan airnya.
  • Panaskan minyak dan tumiskan Bahan B sehingga wangi.
  • Masukkan kangkung dan garam. Kacau rata.
  • Hidangkan.
Kangkung Goreng Belacan photo by Elly Salleh











Regards,


Elly's Kitchen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...