ReviewMe

04 April 2011

JOM KE DAPUR SAYA...

Jom jenguk ke dapur saya.... apa agak-agaknya yang ada di dapur saya ye...
Rasa-rasanya apa yang ada di dapur saya sama sahaja dengan dapur di rumah orang lain.. Antara peralatan yang saya gunakan untuk berperang di dapur saya ialah :


KUALI - berfungsi untuk memasak cara menggoreng. Boleh juga digunakan sebagai kukusan tetapi hendaklah meletakkan lapisan kukusan dengan baik supaya tidak mudah senget.
Kuali



KUALI ANTI LEKAT - Berfungsi untuk menggoreng makanan. Boleh juga digunakan untuk membakar ikan atau ayam atau daging. Tidak perlu gunakan minyak yang banyak.
Kuali Anti Lekat


PAN GORENG - Berfungsi bagi menggoreng ikan, ayam ataupun sayuran.
Pan Goreng

PERIUK NASI (RICE COOKER) - Berfugsi bagi memasak nasi tetapi boleh juga dijadikan periuk masakan jika kehabisan gas ataupun tiada kemudahan gas untuk memasak.
Periuk Nasi

PENGADUN (MIXER) - Berfungsi bagi mengadun bahan-bahan membuat kek ataupun kuih-muih dalam laras yang berbeza.
Pengadun

LESUNG BATU - Berfungsi bagi menumbuk sambal belacan, bawang, cili dan sebagainya.
Lesung Batu

SPATULA - Berfungsi bagi menggaulkan bahan campuran kek.
Spatula

PEMUKUL TELUR (WHISKER) - Berfungsi bagi memukul telur ataupun bahan campuran yang cair untuk pankek.
Pemukul Telur (Whisker)

PENYEPIT - Berfungsi bagi membalik-balikkan lauk semasa proses menggoreng ataupun membakar.
Penyepit

SENDUK - Berfungsi untuk masakan berkuah dan menceduk makanan.
Senduk

SENDUK KAYU - Berfungsi untuk mengadun bahan campuran tepung semasa membuat kek dan juga untuk masakan lain.
Senduk Kayu

SENDUK SPAGETI - Berfungsi untuk menyenduk spageti.
Senduk Spageti

SUDIP - Berfungsi untuk menggoreng dan terbalikkan bahan gorengan atau masakan.
Sudip

PISAU - Berfungsi untuk memotong sayur-sayuran, buah-buahan, makanan dan bahan-bahan masakan.
Pisau

PISAU KUPAS BUAH - Berfungsi untuk mengupas kulit buah, kentang, timun dan sebagainya.
Pisau Kupas Buah

Hah!!!! itulah antara perkakasan yangada di dapur saya... banyak lagi yang ada di dapur tu... insyallah akan saya 'update' dari semasa ke semasa....






Regards,


Elly's Kitchen


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...